Start

Köpvillkor & Returpolicy

Köpvillkor

Betalning

Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Individuellt och aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive eventuella avgifter för frakt och betalning, samt moms.

Vi erbjuder följande betalsätt:

  • Faktura - 20 dagar (Endast företag)
    Betala enkelt och bekvämt med faktura - 20 dagar netto. För att få handla med faktura - 20 dagar måste personnummer eller organisationsnummer lämnas vid order. I samband med order tar vi alltid en kreditupplysning för att kontrollera att det inte finns betalningsanmärkningar. Skulle det finnas betalningsanmärkningar, kommer vi att begära förskottsbetalning i form av förskottsfaktura innan beställningen levereras. Vid dröjsmål tillkommer dröjsmålsränta, f.n. 1,5 % per månad, samt kravavgift på 159 kr.
     
  • Klarna Checkout (Endast privatpersoner)
    Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.
     
  • Swish
    Betala enkelt och snabbt med Swish. Betalning sker till telefonnummer 123 215 56 61. Ange ditt ordernummer vid överföringen. Vänligen ha i åtanke att din beställning inte levereras förrän vi mottagit din betalning.

Villkor för betalning anges även i kassan under respektive betalningsalternativ.

Alla priser i butiken är exklusive frakt.
 

Leveransvillkor

Vi erbjuder följande leveransmetoder:

  • Hämta i vår butik
    Vid hämtning av beställning till butiken tillkommer ingen leveranskostnad. För lagervaror är leveranstiden mellan 1-3 dagar. Du som kund kommer att informeras via mail eller telefon när beställningen är redo att hämtas. För beställningsvaror och varor med specialmått kommer vi på Högsäters Plåt att kontakta er per telefon eller mail för exakt leveranstid. Vid hämtning ska kunden alltid uppvisa ordernummer och legitimation. Beställningar som inte hämtas inom sju (20) dagar från leveransdatum, om Högsäters Plåt och kund inte kommer överens om annat, kommer en avgift på SEK 150 att debiteras för kostnader så som administration och hantering. 
    Butiksadress: Håvesten 10, SE-458 92 Färgelanda.
    Vid avhämtning av tak- och väggplåt rekommenderar vi att hämta med ett vanligt personbilssläp, se mer info längre ner på denna sidan. Utan kåpor och lämmar.
     

Leveransalternativ för skrymmande gods

  • Hemleverans - Inom Skåne
    Hemleverans inom Skåne gäller för större gods och skrymmande varor som inte kan skickas direkt till ombud eller som paket. För lagervaror är leveranstid mellan 3-10 arbetsdagar. För beställningsvaror är leveranstiden längre, se under respektive produkt. Vid beställning av plåtlängder (tak- och väggplåt samt poolplåtar) över 2000 mm måste leveransen lossas med truck eller liknande. Finns inte möjlighet till det vänligen kontakta oss på telefon 0528-10 000. Behövs lossning tillkommer en extra avgift för detta.
     
  • Hemleverans - Övriga Sverige
    Skrymmande beställningar så som takavvattning, plåtbeslag, täcksidor och annat som överstiger längder om 1,5 meter men max 4 meter levereras hem till dörren. För lagervaror är leveranstid mellan 2-10 arbetsdagar. För beställningsvaror är leveranstiden längre, se under respektive produkt.
  • Leverans till Schenker terminal - Övriga Sverige
    Skrymmande beställningar av tak- och väggplåt, poolplåt med mera skickas till närmsta Schenker terminal där du som kund enkelt kan hämta med personbilssläp. För lagervaror är leveranstiden mellan 5-10 arbetsdagar. För beställningsvaror är leveranstiden längre, se under respektive produkt. Schenker kontaktar dig när ordern finns att hämta och därefter har du tre (3) dagar på dig att hämta ut din order. Hämtar du inte ut i tid går din order i retur och då får du som kund stå för detta samt orderns värde. 
     

Leveransvillkor

Villkor för leverans anges även i kassan under respektive leveranssätt. Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta till den mail som angavs vid köpet. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar av lagervaror. Vid köp av beställningsvaror går det inte att häva köpet vid försening då Plåtvision inte kan påverka detta.

Vi kommer att göra allt vi kan för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör eller externt fraktbolag inte kan fullfölja deras åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar vi inte kan påverka.
 

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer distansavtalslagen och därmed har du rätt att ångra och returnera beställda varor utan att ange någon anledning. Du ångrar ditt köp genom att inom 14 dagar från att du mottagit din beställning (eller större del av) meddela oss, annars gäller inte returrätten. Artikeln ska returneras väl emballerad, i fint skick och i den mån den har levererats i en kartong ska den återlämnas i samma. Detta gäller endast lagervaror med undantag för hängrännor, stuprör samt tak- och väggplåt som inte går att returnera. För ej lagerhållna beställningsvaror och produkter av specialmått gäller ingen ångerrätt.

Om du som kund har hanterat artikeln i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att artikeln som returneras är mindre värd, har vi rätt att dra av en summa motsvarande artikelns värdeminskning på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand makulera eller korrigera ordrar där leverans av någon anledning inte kan ske. 
 

Returer

Returer sker på kundens egen bekostnad förutom om artikeln är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Det går även bra att lämna returen till vårt lager. Vid byten betalar ni som kund den nya frakten eller väljer att hämta kostnadsfritt vid vårt lager.
 

Returer skickas till:

Plåtvision
SE-458 92 Färgelanda

Eller återlämnas personligen till vårt lager på samma adress.
 

Återbetalning

Om du nyttjar din ångerrätt betalar vi tillbaka vad du har betalat för artikeln snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot artikeln. Vi återbetalar inte fraktkostnaden. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka artikeln.

Läs mer om distansavtalslagen hos Konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/
 

Ej utlösta och hämtade beställningar

Om beställningen ej mottags vid bestämd tid kommer kunden att debiteras för kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Sker detta kommer du som kund att debiteras med en avgift på SEK 299 för kostnader så som administration, frakt, returfrakt och hantering. Beställningar som inte hämtas inom 14 dagar från leveransdatum hos vårt lager, om Plåtvisionoch kund inte kommer överens om annat, kommer en avgift på SEK 195 att debiteras för kostnader så som administration och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Vid leverans till Terminal kontaktar Schenker eller ombud för Schenker dig när order finns att hämta och därefter har du tre (3) dagar på dig att hämta ut din order. Hämtar du inte ut i tid går din order i retur och då får du som kund stå för detta samt orderns värde. 
 

Transportskador

Högsäters Plåt ansvarar inte för transportskador vid hemleverans av externt transportbolag. Det är upp till kunden att godkänna och se över skicket på sin beställning vid mottagandet av beställningen. Skulle det finnas synliga skador är det viktigt att notera på fraktsedeln att det finns skador vid mottagandet av beställningen. Skador som inte är synliga vid mottagandet anmäls till transportbolaget snarast, dock senast inom sju (7) dagar. Det ligger i kundens ansvar att informeraPlåtvision om skadorna, antingen på telefon 0528-40000 eller på info@hogsaterplat.se, vi tar i sin tur hand om reklamationen tillsammans med ansvarigt transportbolag.

Vid utkörning av Plåtvisions egen transportbil är Plåtvision ansvarig gällande transportskador. Det är dock upp till kunden att se över och godkänna produkternas skick vid leverans. Om det skulle finnas synliga skador måste kunden informera Plåtvision direkt vid leverans. Vid skador som ej är synliga måste kunden informera Plåtvision inom sju (7) dagar, på telefon 0528-10 000.
 

Kontaktinformation


Plåtvision

Håvesten 10
458 92 Färgelanda

E-post:   info@platvision.se

Telefon: 0528-10 000

Org.nr:  911029-1425
 

Öppettider

Måndag: 07:00 - 17:00
Tisdag: 07:00 - 17:00
Onsdag: 07:00 - 17:00
Torsdag: 07:00 - 17:00
Fredag: 07.00-17.00
 

Öppettider vid avhämtning

Måndag: 07:00 - 17:00
Tisdag: 07:00 - 17:00
Onsdag: 07:00 - 17:00
Torsdag: 07:00 - 17:00
Fredag: 07.00-17.00